REGULAMIN  PLATFORMY „E-Kursy” UNIWERSYTETU MARII CURIE-SKŁODOWSKIEJ W LUBLINIE

Obowiązuje od dnia 03.01.2022 r.

Niniejszy regulamin określa zasady korzystania z platformy E-Kursy UMCS oraz usług z nią związanych, prawa i obowiązki Użytkownika oraz prawa i obowiązki UMCS związane ze świadczeniem usług zgodne z zapisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2016, poz. 1030 z późn. zm.).

§ 1 Definicje

1.       E-Kursy UMCS (EK) – platforma e-learningowa Moodle wspierająca procesy dydaktyczne, w tym realizację programów studiów oraz innych projektów w ramach działalności edukacyjnej i promocyjnej uczelni.

2.       Platforma Moodle – aplikacja internetowa zapewniająca użytkownikom możliwość korzystania z wirtualnej przestrzeni do zamieszczania materiałów, komunikacji oraz interakcji z systemem i między Użytkownikami.

3.       Użytkownikami EK mogą być nauczyciele akademiccy oraz inni pracownicy i współpracownicy Uczelni, a także inne osoby, które założą na platformie konto i będą mogły mieć dostęp do określonych zasobów.

4.       Na EK obowiązują odpowiednie role użytkowników, w zależności od posiadanych uprawnień:

1)      gość – użytkownik korzystający z zasobów platformy Moodle, nieposiadający na niej konta,

2)      studentużytkownik posiadający konto na platformie Moodle z podstawowymi uprawnieniami umożliwiającymi zapisywanie się na przeznaczone dla niego kursy i wchodzenie w interakcje z zawartymi w kursach materiałami oraz komunikowanie się z innymi użytkownikami platformy posiadającymi konto,

3)      prowadzący kurs – użytkownik o uprawnieniach do tworzenia kursów, zamieszczania treści merytorycznych oraz prowadzenia przypisanych do siebie kursów,

4)      menedżer – użytkownik mający prawa zarządzania kursami, kategoriami i użytkownikami w ramach wydzielonych przez administratora obszarów,

5)      administrator – pracownik Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej zajmująca się administrowaniem systemu informatycznego oraz modyfikacjami technologicznymi platformy mającymi na celu dostosowywanie jej do potrzeb i wymagań użytkowników.

  1. Kurs (obszar) – wydzielone na platformie miejsce, z którego korzysta konkretna grupa użytkowników w określonym celu. Najczęściej jest to miejsce realizacji zajęć (w formule online) w zamkniętej grupie studentów. Jest to całość materiałów dydaktycznych i aktywności zaplanowanych przez prowadzącego (łącznie z miejscami do komunikacji synchronicznej i asynchronicznej).

 

§ 2 Postanowienia ogólne

1.       Użytkownik korzystający z EK akceptuje zasady niniejszego regulaminu.

2.       Właścicielem EK jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

3.       Administratorami zarządzającymi EK są: Biuro ds. Zdalnego Kształcenia oraz Sekcja ds. Systemów Toku Studiów LubMAN UMCS.

4.       Administratorem infrastruktury EK jest LubMAN UMCS.

5.       Administratorem danych osobowych przechowywanych i przetwarzanych na EK jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej adres: Pl. Marii Curie-Skłodowskiej 5, 20-031 Lublin.

6.       Dane osobowe gromadzone na EK przetwarzane są zgodnie z unormowaniami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 922 z późn. zm.), a także ustawy prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2016 r., poz. 1489 z późn. zm.).

7.       Obowiązujący regulamin jest dostępny pod adresem:
https://ekursy.umcs.pl/local/staticpage/view.php?page=regulamin

8.       Postanowienia regulaminu oraz wszelkie skutki wynikające z jego nieprzestrzegania poddane są właściwości polskiego prawa i polskich sądów powszechnych.

 

§ 3 Konto użytkownika

1.     Korzystanie z platformy E-Kursy UMCS jest bezpłatne.

2.     W przypadku pracowników uczelni na EK nie ma procedury zakładania, aktywowania i dezaktywowania kont użytkowników. Konta pracownicze na EK są zsynchronizowane z uniwersyteckimi systemami informatycznymi. Logowanie na EK odbywa się poprzez „Punkt logowania”: https://login.umcs.pl/login

W przypadku odzyskiwania hasła pracownik korzysta z opcji "Ustaw nowe hasło" dostępnej w Punkcie Logowania UMCS

3.     Dla osób niebędących pracownikami Uniwersytetu wymagane jest założenie konta. Do założenia konta wymagane jest podanie unikalnej nazwy użytkownika, poprawnego i działającego adresu e-mail oraz hasła dostępu do platformy.

4.     Niedozwolone jest używanie adresów e-mail mogących naruszać prawa osób trzecich.

5.     Użytkownik zobowiązuje się podać prawdziwe dane oznaczone, jako wymagane w formularzu rejestracyjnym.

6.     Do zalogowania się na swoje konto wymagane jest podanie prawidłowej nazwy użytkownika i hasła.

7.     Jeśli Użytkownik zapomni swoje hasło, może skorzystać z opcji "Przypomnij hasło" dostępnej w oknie logowania do platformy.

8.     Istnieje możliwość usunięcia konta założonego samodzielnie poprzez kontakt z Administratorem systemu za pomocą maila wysłanego z adresu zgodnego z adresem w systemie, o ile usunięcie konta nie jest ograniczone innymi obowiązkami archiwizacyjnymi.

9.     Administratorzy w wyjątkowych sytuacjach mogą usunąć konto użytkownika bez podania przyczyny.

10.    Z jednego konta może korzystać tylko jeden użytkownik.

11.    Każdy użytkownik ma prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania i modyfikacji, a także skorzystania z uprawnień przyznanych na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych.

§ 4 Uprawnienia i obowiązki uczestników procesu kształcenia na odległość

1.       Administratorzy

 

1)    Biuro ds. Zdalnego Kształcenia wchodzące w skład Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej administruje EK, w szczególności:

a.        stanowi wsparcie dla osób korzystających z platformy w zakresie wybranych zagadnień związanych z technicznymi oraz metodycznymi aspektami jej funkcjonowania,

b.        zarządza uprawnieniami użytkowników na platformie, w szczególności nadaje uprawnienia prowadzącego kurs oraz menedżera na podstawie zgłoszeń i po odpowiedniej weryfikacji,

c.        zarządza kursami i kategoriami kursów na platformie,

d.        jest odpowiedzialne za wdrażanie technologicznych rozwiązań na platformie Moodle,

e.        opracowuje strukturę platformy związaną z jej optymalnym technicznym funkcjonowaniem,

f.         posiada pełne uprawnienia do zmiany i modyfikacji systemu,

g.        określa wielkość, format oraz czas przechowywania zamieszczanych plików,

h.        testuje i instaluje aplikacje potrzebne do prowadzenie kursów i tworzenia materiałów multimedialnych i interaktywnych na platformie oraz dostosowuje wygląd graficzny i rozkład treści informacyjnych dla użytkowników,

i.          określa obowiązujący sposób uwierzytelniania przekazywanych i rozpowszechnianych danych,

j.          opracowuje propozycje zmian w regulaminie EK.

 

2)     LubMan UMCS

a.       zapewnia infrastrukturę niezbędną do prawidłowego działania EK,

b.       jest odpowiedzialny za sprawne działanie platformy Moodle,

c.        przeprowadza aktualizacje systemu oraz jego komponentów,

d.       obsługuje konta pracowników UMCS na EK,

e.       testuje nowe rozwiązania wdrażane na platformie,

f.         przekazuje informacje do Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów o planowanych pracach konserwacyjnych infrastruktury informatycznej,

 

 

2.       Prowadzący kurs jest użytkownikiem będącym pracownikiem lub współpracownikiem Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Prowadzący kurs (z prawami tworzenia kursów, edycji i modyfikacji zasobów kursu) jest opiekunem kursu, posiadającym prawa do jego zmiany, włączając w to zmiany dotyczące udziału, aktywności i oceny uczestników. Zakres dostępu umożliwia tworzenie merytorycznych materiałów dydaktycznych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, grup uczestników oraz zakresu dostępu dla nich. Prowadzący kurs ponosi pełną odpowiedzialność za wszelkie treści zamieszczane na kursie i odpowiada za ich zgodność z prawem, w tym z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. 2021, poz. 1062).

1)       Prowadzący kurs udziela uczestnikom kursu szczegółowych informacji odnośnie przebiegu kursu, takich jak np. harmonogram zajęć, sposób oceniania uczestników kursu, warunki egzaminu kończącego kurs itd.

2)       Prowadzący kurs może przyznać innym użytkownikom prawo do zamieszczania i modyfikacji materiałów w kursie.

3)       Prowadzący kurs ma obowiązek archiwizacji kursu oraz możliwość wznowienia go w kolejnych semestrach.

4)       Aby otrzymać uprawnienia prowadzącego kurs na platformie, należy zwrócić się do Biura ds. Zdalnego Kształcenia (kampus@umcs.pl), korzystając z adresu poczty elektronicznej w domenie UMCS.

3.       Uczestnik kursu- użytkownik posiadający konto na EK

Uczestnik jest zobowiązany do:

1)       nieprzekazywania osobom trzecim loginu i hasła dostępu do platformy i kursów,

2)       niepodejmowania prób złamania hasła innych użytkowników oraz niepodejmowania prób uzyskania nie przysługujących mu praw dostępu,

3)       nieprzekazywania za pośrednictwem platformy żadnych materiałów naruszających prawo, w tym autorskie, a także niezgodnych z normami społecznymi i obyczajowymi lub mogących zachęcać innych uczestników kursu do zachowania stanowiącego przestępstwo lub naruszenie prawa,

4)       postępowania zgodnie z uniwersyteckimi regulacjami prawnymi, zasadami etyki akademickiej oraz zasadami ustalonymi przez prowadzącego kurs.

Uczestnik ma prawo do:

5)       wglądu do swoich danych oraz możliwości ich poprawiania, modyfikacji i skorzystania z uprawnień przyznanych na  podstawie przepisów prawa powszechnego,

6)       korzystania z materiałów oferowanych w ramach kursów na platformie, do których uzyskał prawo dostępu,

7)       umieszczania materiałów wymaganych w kursach, w których uczestniczy.

 

  1. Gość  jest użytkownikiem nieposiadającym konta na EK. Gość ma prawo do korzystania z zasobów platformy w zakresie ograniczonym przez administratora i prowadzących kursy.

Gość jest zobowiązany do: 

1)       niepodejmowania prób złamania hasła innych użytkowników oraz niepodejmowania prób uzyskania nie przysługujących mu praw dostępu, 

2)       nieprzekazywania za pośrednictwem platformy żadnych materiałów naruszających prawo, w tym autorskie, a także niezgodnych z normami społecznymi i obyczajowymi lub mogących zachęcać innych uczestników kursu do zachowania stanowiącego przestępstwo lub naruszenie prawa, 

3)       postępowania zgodnie z uniwersyteckimi regulacjami prawnymi, zasadami etyki akademickiej oraz zasadami ustalonymi przez prowadzącego kurs

§ 5 Ochrona praw autorskich oraz danych osobowych

1.       Użytkownik platformy ponosi pełną odpowiedzialność za treści przez niego umieszczone, a w szczególności ponosi odpowiedzialność wynikającą z ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. oprawie autorskim i prawach pokrewnych.

2.       Użytkownikowi wolno umieszczać na platformie wyłącznie utwory lub ich fragmenty, co do których przysługują mu stosowne uprawnienia (autorskie prawa majątkowe bądź licencja na danym polu eksploatacji), a w szczególności, co do których:

1)       przysługują zarówno osobiste, jak i majątkowe prawa autorskie (zamieszczanie przez twórców),

2)       autorskie prawa majątkowe bądź licencję na korzystanie z nich (w tym także korzystanie w ramach dozwolonego użytku wynikającego z obowiązującego prawa autorskiego) posiada Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, przy czym uprawnieniem objęte jest co najmniej zwielokrotnianie i rozpowszechnianie przedmiotowych utworów w sieci Internet,

3)       przysługują autorskie prawa majątkowe lub licencja na korzystanie z nich na podstawie umów przeniesienia praw lub udzielenia licencji zawartych z osobami trzecimi, obejmujących co najmniej zwielokrotnianie i rozpowszechnianie przedmiotowych utworów w sieci Internet,

4)       autorskie prawa majątkowe wygasły.

3.       Użytkownikowi wolno zamieszczać materiały, które nie podlegają ochronie autorsko prawnej pod warunkiem poszanowania innych praw majątkowych do tych materiałów.

4.       Powzięcie przez administratora wiarygodnej informacji o naruszeniu praw autorskich lub pokrewnych skutkuje zablokowaniem konta oraz powiadomieniem władz jednostki organizacyjnej Uczelni, w której dana osoba jest zatrudniona lub studiuje.

5.       Użytkownicy mogą korzystać z materiałów zamieszczonych na platformie wyłącznie na własny użytek osobisty do celów kształcenia zgodnie z programem kształcenia z zachowaniem przepisów Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. 2021, poz. 1062).

6.       Modyfikowanie, kopiowanie, przesyłanie, publiczne odtwarzanie oraz wszelkie wykorzystywanie treści zamieszczanych na platformie do celów komercyjnych wymaga respektowania praw własności intelektualnej. Użytkownicy ponoszą całkowitą odpowiedzialność za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku ich sprzecznego z powyższym zastrzeżeniem działania.

7.       Materiały i wypowiedzi zamieszczone przez użytkowników mogą być modyfikowane bądź usuwane przez prowadzącego kurs, menedżera, administratora, w przypadku gdy zostaną one uznane za niezgodne z postanowieniami niniejszego regulaminu. Dotyczy to w szczególności wypowiedzi i materiałów niezwiązanych z programem studiów.

8.       W materiałach oraz wypowiedziach nie wolno zamieszczać treści nieprzyzwoitych, obraźliwych ani obscenicznych (art. 141 Kodeksu Wykroczeń, t.j. Dz.U. 2021, poz. 281 z późn. zm.).

9.       Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej zastrzega sobie prawo do niewyrażenia zgody na upowszechnianie, wprowadzanie zmian czy też przesyłanie, powielanie, drukowanie, publiczne odtwarzanie tekstów, grafiki, animacji, dźwięków i innych materiałów dostępnych za pośrednictwem platformy.

10.    Przetwarzanie danych osobowych na platformie jest realizowane w celach związanych z obsługą platformy i kursów, z rekrutacją, monitoringiem i kontrolą kursów, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz.U. 2016, poz. 922).

§ 6 Sposób wykorzystania adresów mailowych użytkowników

1.       Adresy e-mail zgromadzone w bazie danych platformy wykorzystywane są do:

1)       Autoryzacji i identyfikacji użytkowników na EK

2)       Przesyłania wiadomości związanych z:

a.       działaniem i organizacją kursu,

b.       interakcjami z materiałami merytorycznymi,

c.        administracją platformy.

2.       Wiadomości mogą być:

1)       generowane automatycznie przez komponenty kursu na platformie,

2)       wysyłane przez innych użytkowników, w szczególności:

a.       prowadzących kurs,

b.       menedżerów,

c.        administratora.

3.       Wysyłane wiadomości mogą dotyczyć funkcjonowania platformy, procesu dydaktycznego, organizacji zajęć.

§ 7 Polityka prywatności

1.       Administratorem platformy EK jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej z siedzibą w Lublinie, Pl. Marii Curie-Skłodowskiej 5, 20-031 Lublin.

2.          EK realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:

1)       poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje,

2)       poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych pliki cookie (tzw. "ciasteczka"),

3)       poprzez gromadzenie logów serwera www,

4)       na platformie zbierane są informacje podane dobrowolnie przez Użytkownika.

3.       Platforma może zapisać ponadto informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).

4.       Dane w formularzu nie są udostępniane podmiotom trzecim inaczej, niż za zgodą użytkownika lub na mocy powszechnie obowiązujących przepisów prawa.

5.       Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi procesu dydaktycznego, bądź procesu obsługi technicznej.

6.       Dane podane w formularzach mogą być przekazane podmiotom technicznie realizującym obsługę informatyczną EK w przypadku zawarcia stosownych umów z tymi podmiotami. 

7.       Informacje o niektórych zachowaniach użytkowników podlegają logowaniu w warstwie serwerowej. Dane te są wykorzystywane wyłącznie w celu administrowania Platformą oraz w celu zapewnienia jak najbardziej sprawnej obsługi świadczonych usług.

8.          Przeglądane zasoby identyfikowane są poprzez adresy URL. Ponadto zapisowi mogą podlegać:

1)       czas nadejścia zapytania,

2)       czas wysłania odpowiedzi,

3)       nazwę stacji klienta – identyfikacja realizowana przez protokół HTTP,

4)       informacje o błędach jakie nastąpiły przy realizacji transakcji HTTP,

5)       adres URL strony poprzednio odwiedzanej przez użytkownika (referer link) – w przypadku gdy przejście do Platformy nastąpiło przez odnośnik,

6)       informacje o przeglądarce użytkownika,

7)       informacje o adresie IP.

9.          Dane powyższe nie są kojarzone z konkretnymi osobami przeglądającymi strony.

10.      Dane powyższe są wykorzystywane jedynie dla celów administrowania serwerem.

11.      Dane podlegają udostępnieniu podmiotom zewnętrznym wyłącznie w granicach prawnie dozwolonych.

12.    Dane umożliwiające identyfikację osoby fizycznej są udostępniane wyłączenie za zgodą tej osoby lub na mocy powszechnie obowiązujących przepisów prawa.

13.    Administrator może mieć obowiązek udzielania informacji zebranych przez platformę upoważnionym organom na podstawie zgodnych z prawem żądań w zakresie wynikającym z żądania.

§ 8 Przepisy końcowe

1.       Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej zastrzega sobie prawo wprowadzania zmian w niniejszym regulaminie. Wszelkie zmiany zostaną opublikowane na EK 2 tygodnie przed terminem obowiązywania nowej treści regulaminu.

2.       Wszystkie osoby korzystające z usług i informacji dostępnych na EK zobowiązane są do przestrzegania niniejszego regulaminu.

3.       Nieprzestrzeganie regulaminu jest równoznaczne z utratą prawa do korzystania z platformy.