-        Regulacje prawne dotyczące konstruowania programów.

-        Studia przypadków - analiza oceny potrzeb i możliwości dziecka oraz opracowanie na ich podstawie IPWWR.

-        Ocena efektywności podjętych działań w kontekście konceptualizacji problemu i założeń przyjętych w kontekście skoordynowanego planu wsparcia i rodziny.

-        Przegląd wybranych niedyrektywnych i dyrektywnych strategii i metod terapii w pracy z małym dzieckiem i jego rodziną.

-        Praca terapeutyczna nad umiejętnościami kluczowymi dziecka w domu i placówce.

-        Integracja percepcyjno-motoryczna - poziomy i etapy w procesie uczenia, metody wspomagania rozwoju percepcyjno-motorycznego dziecka.

-        Psychopedagogiczne metody wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej edukacji

-        Praca w ze środowiskiem we wdrażaniu strategii terapeutycznych i komunikacyjnych


Zakres tematyczny:

1. Rola zabawy w rozwoju dziecka, zabawa jako forma autorewalidacji (WY).

2. Terapia zabawą - metoda, miejsce zabawy w programach terapeutycznych WWR. Jak budować relacje rodzice - dziecko poprzez zabawę?

3. Zabawy i zabawki dla dzieci z trudnościami rozwojowymi.

Student:

Zna i rozumie ideę projektowania kompleksowego wsparcia terapeutycznego dziecka, jego rodziny i środowiska: planów wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (IPWWR), oddziaływań wspomagających i ich ewaluacji.

Potrafi projektować kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i jego rodziny, z zastosowaniem zasad projektowania uniwersalnego oraz racjonalnego usprawniania.

Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy sytuacji wewnątrz rodziny oraz jej miejsca w środowisku.
Ma świadomość o wartości podejmowania działań na rzecz zadań rodziny w zakresie kształtowania jej profilaktycznej i ochronnej funkcji wobec dziecka.

Studia podyplomowe Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcie rodziny

Semestr IV w roku akademickim 2024/25

Praktyka zawodowa Indywidualna praca środowiskowa z dzieckiem i rodziną  (studium dziecka i rodziny)

Realizacja praktyki w terminie 10.09.2024r. – 30.11.2024r. w wymiarze 60 godz.

Podstawowym celem praktyki jest weryfikacja nabytej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w praktycznym działaniu na rzecz dziecka i rodziny w procesie WWR

Zadania do wykonania podczas praktyki

1.     

Praca terapeutyczna z wybranym dzieckiem na terenie domu rodzinnego (kontynuacja)

30 godz.

2.     

Opracowanie Planu i opisu udzielanego przez siebie wsparcia lub możliwych form wsparcia do otrzymania w danym systemie/środowisku

10 godz.

3.     

Opracowanie wniosków i ewaluacja/omówienie/ocena podjętych działań wykonywanych osobiście oraz przez rodziców i innych specjalistów, którzy byli zaangażowani we wsparcie dziecka i rodziny

10 godz.

4.     

Przygotowanie studium przypadku

10 godz.


Po wykonaniu powyższych zadań należy niezwłocznie (do 10.12.2024r.) złożyć u opiekuna praktyki następującą dokumentację:

 1.    Dzienniczek praktyki ze wszystkimi wpisami potwierdzającymi wykonane prace wraz z potwierdzeniem odbycia praktyki przez dyrektora placówki i opinią opiekuna z ramienia szkoły;

2.    Plan i opis udzielanego przez siebie wsparcia lub możliwych form wsparcia do otrzymania w danym systemie/środowisku;

3.    Wnioski i ewaluacja/omówienie/ocena podjętych działań wykonywanych osobiście oraz przez rodziców i innych specjalistów, którzy byli zaangażowani we wsparcie dziecka i rodziny.

4.    Studium przypadku

Wszystkie dokumenty ze zrealizowanej praktyki w semestrze III i IV powinny być połączone w jeden plik (PDF) i zamieszczony na odpowiednim Kursie na ekursach.


Zapraszam na wizytę studyjną do placówek koordynowanych przez dr Radosława Piotrowicza. Wyjazd 19 września 2024r. wczesnym popołudniem z Lublina (około godz. 14), powrót 20 września wieczorem do Lublina (około godz. 20-21). 

Serdecznie zapraszam,

Anna Prokopiak