- Regulacje prawne dotyczące konstruowania programów.
- Studia przypadków - analiza oceny potrzeb i możliwości dziecka oraz opracowanie na ich podstawie IPWWR.
- Ocena efektywności podjętych działań w kontekście konceptualizacji problemu i założeń przyjętych w kontekście skoordynowanego planu wsparcia i rodziny.
- Przegląd wybranych niedyrektywnych i dyrektywnych strategii i metod terapii w pracy z małym dzieckiem i jego rodziną.
- Praca terapeutyczna nad umiejętnościami kluczowymi dziecka w domu i placówce.
- Integracja percepcyjno-motoryczna - poziomy i etapy w procesie uczenia, metody wspomagania rozwoju percepcyjno-motorycznego dziecka.
- Psychopedagogiczne metody wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej edukacji
- Praca w ze środowiskiem we wdrażaniu strategii terapeutycznych i komunikacyjnych
Zakres tematyczny:
1. Rola zabawy w rozwoju dziecka, zabawa jako forma autorewalidacji (WY).
2. Terapia zabawą - metoda, miejsce zabawy w programach terapeutycznych WWR. Jak budować relacje rodzice - dziecko poprzez zabawę?
3. Zabawy i zabawki dla dzieci z trudnościami rozwojowymi.
- Enseignant: Małgorzata Brodacka
- Enseignant: Beata Sokołowska
Student:
Zna i rozumie ideę projektowania kompleksowego wsparcia terapeutycznego dziecka, jego rodziny i środowiska: planów wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (IPWWR), oddziaływań wspomagających i ich ewaluacji.
Potrafi projektować kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i jego rodziny, z zastosowaniem zasad projektowania uniwersalnego oraz racjonalnego usprawniania.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy sytuacji wewnątrz rodziny oraz jej miejsca w środowisku.Ma świadomość o wartości podejmowania działań na rzecz zadań rodziny w zakresie kształtowania jej profilaktycznej i ochronnej funkcji wobec dziecka.
Studia podyplomowe Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcie rodziny
Semestr IV w roku akademickim 2024/25
Praktyka zawodowa Indywidualna praca środowiskowa z dzieckiem i rodziną (studium dziecka i rodziny)
Realizacja praktyki w terminie 10.09.2024r. – 30.11.2024r. w wymiarze 60 godz.
Podstawowym celem praktyki jest weryfikacja nabytej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w praktycznym działaniu na rzecz dziecka i rodziny w procesie WWR
Zadania do wykonania podczas praktyki
1. |
Praca terapeutyczna z wybranym dzieckiem na terenie domu rodzinnego (kontynuacja) |
30 godz. |
2. |
Opracowanie Planu i opisu udzielanego przez siebie wsparcia lub możliwych form wsparcia do otrzymania w danym systemie/środowisku |
10 godz. |
3. |
Opracowanie wniosków i ewaluacja/omówienie/ocena podjętych działań wykonywanych osobiście oraz przez rodziców i innych specjalistów, którzy byli zaangażowani we wsparcie dziecka i rodziny |
10 godz. |
4. |
Przygotowanie studium przypadku |
10 godz. |
Po wykonaniu powyższych zadań należy niezwłocznie (do 10.12.2024r.) złożyć u opiekuna praktyki następującą dokumentację:
1. Dzienniczek praktyki ze wszystkimi wpisami potwierdzającymi wykonane prace wraz z potwierdzeniem odbycia praktyki przez dyrektora placówki i opinią opiekuna z ramienia szkoły;
2. Plan i opis udzielanego przez siebie wsparcia lub możliwych form wsparcia do otrzymania w danym systemie/środowisku;
3. Wnioski i ewaluacja/omówienie/ocena podjętych działań wykonywanych osobiście oraz przez rodziców i innych specjalistów, którzy byli zaangażowani we wsparcie dziecka i rodziny.
4. Studium przypadku
Wszystkie dokumenty ze zrealizowanej praktyki w semestrze III i IV powinny być połączone w jeden plik (PDF) i zamieszczony na odpowiednim Kursie na ekursach.
Zapraszam na wizytę studyjną do placówek koordynowanych przez dr Radosława Piotrowicza. Wyjazd 19 września 2024r. wczesnym popołudniem z Lublina (około godz. 14), powrót 20 września wieczorem do Lublina (około godz. 20-21).
Serdecznie zapraszam,
Anna Prokopiak