Teorie rozwojowe procesu uczenia małego dziecka w praktyce: budowania strategii zajęć wspomagających rozwój dziecka w codziennych aktywnościach (opartych na rutynie RBM), włączenie społeczne dziecka w grupie rówieśniczej, przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole oraz aktywne wsparcie adaptacji dziecka do edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Dziecko z zaburzeniami neurorozwojowymi, zaburzeniami emocji i zachowania – profil funkcjonalny dziecka, z uwzględnieniem diagnozy kryterialnej według Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD-11), klasyfikacji diagnostycznej zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa DC:0-3, w kontekście ICF. Uwarunkowania zaburzeń neurorozwojowych a udokumentowane naukowo strategie postępowania terapeutycznego.
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z prawnym i teoretycznym oraz praktycznym kontekstem pracy środowiskowej we wczesnym wspomaganiu rozwoju. Podczas kursu słuchacze nabędą umiejętność konstruowania wywiadu środowiskowego (RBI), tworzenia i interpretacji ekomapy oraz projektowania działań o charakterze wsparcia środowiskowego.
- Trainer/in: Małgorzata Brodacka
Podczas kursu studenci zostaną zapoznani z następującymi zagadnieniami:
Anatomia kończyny górnej. Mózgowa reprezentacja – kora somatosensoryczna i kora ruchowa. Prawidłowe napięcie mięśniowe.
Rozwój motoryczny dziecka: etapy rozwoju i możliwości stymulowania go. Korygowanie nieprawidłowych wzorców ruchowych. Postawa ciała i najczęściej występujące wady.
Stabilizacja posturalna i wpływ percepcji czuciowej na małą motorykę.
Percepcja wzrokowa a motoryka mała: funkcje wzroku a pisanie. Koordynacja bilateralna i lateralizacja.
Manipulacja, chwyty ręki – rozwój chwytu, rodzaje chwytu. Przebieg rozwoju grafomotoryki
Studenci poznają także modele terapii ręki oraz nauczą się formułować odpowiednie cele - zarówno w wymiarze ogólnym, jak również operacyjnym. Zdobędą podstawowe umiejętności w obszarze projektowania zajęć terapeutycznych stymulujących motorykę małą.
- Trainer/in: Małgorzata Brodacka
- Trainer/in: Elżbieta Kręcisz-Plis
- Trainer/in: Katarzyna Rusinek