Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z podstawami teoretycznymi zabawy - zabawa w rozwoju małego dziecka, zasady obowiązujące w zabawie, wartość zabawy w terapii oraz przedstawienie możliwości wykorzystania różnych zabaw we wspieraniu rozwoju małego dziecka. 

Student:

Zna i rozumie ideę projektowania kompleksowego wsparcia terapeutycznego dziecka, jego rodziny i środowiska: planów wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (IPWWR), oddziaływań wspomagających i ich ewaluacji.

Potrafi projektować kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i jego rodziny, z zastosowaniem zasad projektowania uniwersalnego oraz racjonalnego usprawniania.

Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy sytuacji wewnątrz rodziny oraz jej miejsca w środowisku.
Ma świadomość o wartości podejmowania działań na rzecz zadań rodziny w zakresie kształtowania jej profilaktycznej i ochronnej funkcji wobec dziecka.

Podstawowym celem praktyki jest weryfikacja nabytej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w praktycznym działaniu na rzecz dziecka i rodziny w procesie WWR

Celem kursu jest zaprezentowanie studentom znaczenia zabawy w rozwoju małego dziecka (do okresu średniego dzieciństwa) oraz możliwości jej wykorzystania w pracy terapeutycznej. Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia:
  • cechy zabawy i rola zabawy w rozwoju dziecka, zabawa jako forma autorewalidacji dziecka;
  • znaczenie zabawy w regulacji emocjonalnej dziecka oraz w procesie rozwijania relacji między rodzicem i dzieckiem;
  • sytuacje dnia codziennego jako okazja do zabawy - możliwości tworzenia sytuacji zabawy w codzienności rodziny dziecka z trudnościami rozwojowymi; 
  • zabawy ruchowe stymulujące rozwój motoryki dużej i małej u dziecka;
  • możliwości (nie)oczywistego wykorzystania popularnych pomocy terapeutycznych i zabawek w pracy z dzieckiem;
  • zabawy plastyczne stymulujące zdolności manualne; zabawy rozwijające zmysły;
  • zabawy rozwijające zdolności poznawcze.

Program kursu Psychopedagogiczne metody wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej edukacji zawiera blok zajęć teoretycznych i praktycznych. W formie warsztatowej przeprowadzimy analizę metod wspomagania rozwoju dziecka  oraz metod wczesnej edukacji.