Zakres tematów:
- Wprowadzenie do psycholingwistyki rozwojowej: Pojęcie psycholingwistyki rozwojowej; główne obszary badawcze dziedziny
- Etapy rozwoju językowego dziecka: fazy rozwoju mowy dziecka do 7. roku życia; znaczenie środowiska psychospołecznego; czym jest input językowy i jakie jest jego znaczenie w rozwoju mowy?; różnice indywidualne w rozwoju mowy
- Najważniejsze teorie rozwoju mowy: natywizm, empiryzm i interakcjonizm; okres krytyczny w rozwoju mowy; teorie przetwarzania mowy teorie nabywania języka
- Język a rozwój poznaczy, emocjonalny i społeczny: teoria umysłu a rozwój językowy; związek mowy i myślenia; rola narracji w rozwoju samoświadomości
- Dwujęzyczność i różnorodność językowa w rozwoju: różnice w rozwoju języka u dzieci jedno- i dwujęzycznych; transfer językowy, interferencje; rozwój mowy dzieci dwujęzycznych jest opóźniony – prawda czy mit?
- Zaburzenia rozwoju językowego: SLI (specyficzne zaburzenia językowe), afazja dziecięca; diagnoza i możliwości terapeutyczne
- Rozwój mowy dzieci w spektrum autyzmu: cechy charakterystyczne, możliwości terapii
- Mowa dzieci z MPDz
- Leraar: Małgorzata Brodacka